כאשר אנו ניגשים אל המכונית, איננו מצפים שהוא לא יניע, אבל לעיתים זה קורה: אנו מכניסים את המפתח לסוויץ’, מסובבים, והאוטו פשוט לא מתניע. במרבית המקרים מדובר בבעיה במצבר הרכב – אז מה אפשר וצריך לעשות כעת? על כך נענה בשורות הבאות.

ראשית, בוא נבין איך עובד מצבר הרכב:

איך מצבר הרכב שלי עובד?

סוללות עופרת חומצות עופרת מורכבות מפלטות עופרת ועופרת דו חמצנית שקועות בתמיסת אלקטרוליטים של כ- 35 אחוז חומצה גופרתית ו -65 אחוז מים.

במהלך הפריקה, כמו למשל כאשר משתמשים בסוללה להפעלת המכונית או להפעלת הפנסים הקדמיים, חומצת הגופרית באלקטרוליט מתרוקנת, ומשאירה אלקטרוליטים עם אחוז מים גבוה יותר. סולפט מהחומצה מצפה את הלוחות, ומקטין את שטח הפנים שעליו יכולה לקרות התגובה הכימית. הטעינה הופכת את התגובה הכימית הזו, ומחזירה את הסולפט לחומצה.

ההספק הגבוה של הסוללה העופרת למשקל שלה, יחד עם עלותה הנמוכה, הופכים אותה לאטרקטיבית לשימוש במכוניות. סוג זה של מצבר מסוגל לספק את הזרם הגבוה הנדרש על ידי מנוע ההתנע כדי לארכב את מנוע הרכב.

הסוללה אוגרת אנרגיה לשחרור על מנת להניע את המנוע. לאחר התנעת המנוע, הסוללה של מכוניתכם נטענת על ידי מערכת הטעינה המונעת על ידי המנוע – האלטרנטור לוקח אנרגיה מסיבוב המנוע באמצעות כונן חגורה בכדי לספק את זרם הטעינה.

בעיות במצבר הרכב

להלן הסיבות הנפוצות ביותר לבעיית מצבר לא עובד:

המצבר לא נטע

אם מנוע הרכב שלך לא מתניע, הסיבה לכך היא שהסוללה מתה. אם זה המקרה, ייתכן שתצטרכו להטעין את הסוללה, או לצורך תיקון מהיר מיידי, הטענה עם כבלים.

עם זאת, אם ברכב שלכם יש תקלה בטעינה, ייתכן שהוא עדיין לא יתניע, גם לאחר זמן טעינה ממושך. 

כדי להבין מהי הבעיה, תוכלו לבצע כמה בדיקות פשוטות, כגון:

זהו את רמת הטעינה שלו באמצעות הדלקת פנסים. אם הבהירות שלהם רגילה, הסוללה אינה תקלה. ואילו, אם האורות עמומים, אך מתבהרים כאשר לוחצים על המאיץ, או שהם אינם נדלקים כלל, זוהי ככל הנראה תקלה בסוללה.

בדקו את המתח באמצעות מד מתח. אם הסוללה טעונה במלואה היא צריכה להיות סביב 12.6 וולט ללא עומס. אם הקריאה נמוכה מ- 12.45 וולט, זה סימן שצריך לטעון את הסוללה או להחליף אותה.

בדקו  אם הסוללה מחזיקה טעינה באמצעות בודק סוללות אלקטרוני.

המצבר לא פועל כלל

לעיתים קרובות, הסיבה לכך שמצבר הרכב אינו פועל תהיה ברורה מאליו, כמו למשל שהשארתם את האורות או הרדיו דולקים. במקרה זה, פשוט תצטרכו להטעין אותו.

לאחר הטענה תצטרכו לנסוע עם הרכב כשלושים דקות בערך כדי לאפשר זמן לסוללה להיטען מחדש.

אם הרכב לא מצליח להתניע ואתם שומעים צליל לחיצה ולא את המנוע, או שיש שקט מוחלט כשאתם מסובבים את המפתח, סביר להניח שהמצבר אינו פועל. 

סוגיות נוספות

לעתים קרובות, מדובר בציוד חשמלי שמנקז את הסוללה – זה אולי נראה ברור מאליו אבל חשוב לכבות את האורות והרדיו וכו ‘כשאתם עוזבים את המכונית וכן לתקופות ארוכות.

מזג אוויר קר הוא הגורם העיקרי לסוללות שמאבדות את הטעינה שלהן, כך שתמיד רעיון טוב למזער את השימוש בציוד חשמלי שאינו חיוני. 

מצברים לרכב טוענים עצמם בזמן הנהיגה ברכב, אך הם לא טוענים את עצמם במלואם בנסיעות קצרות. לאלטרנטור המכוניות חלק גדול בסיוע למצבר להיטען בעצמו – אך אם הוא מתקלקל, או שיש חיבור רופף, המצבר אינו יכולה לתפקד כראוי, והסוללה תתרוקן.

אם אתם חושדים שיש בעיה עם האלטרנטור או המנוע, תצטרכו להתייעץ עם חשמלאי רכב.

קורוזיה

קורוזיה במסופי הסוללה היא סיבה שכיחה מאוד לרכב שלא מתניע. קורוזיה, אשר לעתים קרובות לובשת צורה של אבקה לבנה (סולפט עופרת) מוסיפה עמידות, ומפחיתה את כמות הזרם החשמלי שיכול להגיע למנוע.

ניקוי המסופים מעת לעת באמצעות מים ומברשת תיל ימנע זאת, אך הקפידו ללבוש כפפות והגנת עיניים מכיוון שהאבקה הלבנה רעילה ואין לשאוף אותה, לבלוע אותה או לאפשר לה לבוא במגע עם עורכם.

phone יום טוב 21 , תל אביב, 6560021 phone התקשר אלינו: 054-201-3748
זכויות יוצרים © 2021 חשמלאי רכב. כל הזכויות שמורות